Óratípusok

Ashtanga

Ha rendszeresen gyakorolsz, tehát mindennapjaidba beilleszted azt, akkor fejlődik az elme, a tudat, a fizikai test valamint idegrendszer. Saját tapasztalatom, illetve amit a Vendégeimen is látok, hogy ha valaki elkezd jógázni, főleg ha astangázni az élete minden területén változás történik a lehető legjobb értelemben... Az astanga szó szanszkrit jelentése “nyolc ág”. Ez az indiai bölcs, Patanjali nyolcas rendszerére utal, amelyben először foglalta össze írott formában a jóga gyakorlatát. A nyugati köztudatban Astānga jóga néven vált népszerűvé az Astānga vinyásza jóga, amely a jóga dinamikus irányzatainak egyik legismertebb fajtája. Az astanga jóga kapcsolódása a jóga fájához: Az astanga jóga a hatha jóga egyik összetett, dinamikus formája, amely kötött gyakorlatsorokból, összesen hat sorozatból áll. A sorozatok nem csak az ászanákat állítják sorrendbe, hanem összekötik őket, •a mozgással (vinyasa), •a légzéssel (udzsájí pránájama), •a bandhákkal (energetikai zárak),valamint •a dristikkel (tekintet egy adott pontra szegezése, “egyhegyűség”). Így a gyakorlás folyamatosan, megállás nélkül zajlik, és ritmusát az udzsájí légzés adja. Ez a légzéstechnika segíti az elme lecsendesítését, csakúgy, mint a tekintet vezetése (dristi). Mindezek beindítják a prána áramlását a testben, és ha az elemek összeolvadnak, a gyakorlat mozgó meditációvá válik. Mi elsősorban az első sorozatot gyakoroljuk a csütörtöki jóga órákon. Az első sorozat a Yoga Chikitsa azaz Jógaterápia. Célja: •a fizikai test megerősítése, •a hajlékonyság növelése, •a szervezet tisztítása, illetve • az egészség megőrzése és helyreállítása. Pattabhi Jois szavával élve: “A jóga kilencvenkilenc százalék gyakorlás, egy százalék elmélet”

Vinyasa Flow

Ez az óratípus számomra csodálatos lehetőséget nyújt az önkifejezésre, határaim megismerésére, valamint azok leküzdésére. Bizonyos fokú tudatosságot ad a légzés és a mozgás összehangolásán keresztül. A Vinyasa Flow – ugyan úgy, mint a többi jóga irányzat – is arra törekszik, hogy harmóniát teremtsen a test, az elme és a lélek hármas egységében. A „vi” jelentése tudatosan, a „nyasa” összekötni, így a vinyásza kifejezés egy tudatosan összekötött folyamatot jelent. A test mozgását összehangolja a légzéssel és közben az elmét a gyakorlásra, a testre és a légzésre irányítja. Az ászanákat nem önmagukban, hanem egy folyamat részeként gyakoroljuk. A Vinyasa Flow óra felépítésében némileg különbözik a tradicionális hatha jóga óráktól. Nagyon lágy, mozgással összehangolt légzéssel dolgozik, finom összekötésekkel építi fel gyakorlatait, mely aztán egy folyamatos, dinamikus áramlásban teljesedik ki, erre utal nevében a “flow” kifejezés, mely áramlást jelent. Az óra első mozdulatától áramlunk egyik gyakorlatból a másikba. A statikusabb jógastílusokkal szemben az ászanák viszonylag rövid ideig vannak kitartva, továbbá az egyes ászanák felvételének a módja ugyanolyan fontos, mint maga az ászana. Az astanga jógától eltérően nincs két egyforma vinyasza flow óra, az ászanákat sorozatba rendezve gyakoroljuk, de ezek a sorozatok nem állandóak. Jól bevált eleme a Surya Namaskar-Napüdvözlet, de különböző téma köré is építheti az órát az oktató, mint például: * érzelemi, vagy hangulat fókuszú * általános erőnlétet javító, energetizáló, relaxáló * adott izomcsoport köré épülő * terápiás célú Tehát ebből is látszik, hogy a Vinyasa Flow fő jellegzetessége a kreativitás, szabadon áramlás, de amit itt sem szabad elfelejteni, hogy mindig a határainkon belül maradjunk

Hatha Flow

Napjainkban egyre többször hallhatunk a meditációról és jótékony hatásairól... A Tapasztalat azt mutatja, hogy ha megvan hozzá a nyitottságunk, viszont nem tudjuk, hogy hogyan kezdjünk neki a gyakorlásnak akkor érdemes először az ászana gyakorlással kezdeni. Maga a "jógázás" is felér egyfajta meditációval, hiszen ha teljesen át tudjuk adni a figyelmünket a gyakorlásnak akkor ott vagyunk ahol a meditáció kezdődik, ott ahol az elme egy pontra szegeződik. Ebben segít minket a hatha flow jógaóra, mely a tradícionális hatha jógára épül es gyakorlását tekintve dinamikusabb, mint egy alap hatha jógaóra. Ezen óratípus keretein belül a hatha jóga alapjainak az elsajátítására helyezzük a hangsúlyt. Az ászanákban létrejövő érzeteknek a megfigyelése, illetve az ezen figyelemben való elmélyülés lesz az, ami a gyakorlót koncentrálttá és testtudatossá neveli, illetve az itt és mostba helyezi. A légzőgyakorlatok elsajátítása és gyakorlása révén kiegyensúlyozzuk a testet és a szellemet. Továbbá az ászanákkal szinkronban végzett légzéssel érjük el, hogy a jógagyakorlás egy 90 perces áramlássá váljon.

Gerincterápiás Jóga

Gerincterápiás jógaóránk elsősorban arra helyezi a hangsúlyt, hogy a mai kor ülő életmódjából fakadó gerincbántalmakat preventíven, illetve rekreációsan is kezelje. Fontos, hogy ellensúlyozzuk azt a mindennapi erőhatást, amely életmódunkból fakadóan a gerincünket nem a neki megfelelő módon terheli. Az órán olyan ászanák kivitelezését tanuljuk meg, melyek célirányosan a gerinc megnyújtásán, a porckorongok fellélegzésén és centralizálásán, valamint a helyes testtartáshoz szükséges izmok erősítésén dolgoznak. Ehhez nyújtunk segítséget és egyénre szabott figyelmet az órán. Az ászanák elsajátítása mellett figyelmet fordítunk a helyes, tudatos légzésre is, hogy ezen két komponens együttes gyakorlása révén váljon a gyakorló mentálisan is egyre kiegyensúlyozottabbá, test- és éntudatosabbá.

Yin Jóga

A Yin jóga pózok többnyire passzív pózok, főként a talajon, és a pózok száma sokkal kevesebb, mint a népszerűbb yang jellegű jóga gyakorlatoké. A Yin jóga abban különbözik, hogy a pózokban el kell lazulni, el kell ernyeszteni az izmokat, és minden szövetet a csontokig bezárólag. Amíg a yang típusú gyakorlatok felületibbek, a Yin lehetőséget ad a test mélyebb rétegeinek elérésére. A pózokat három, öt, vagy akár húsz percig tartják ki. A pózban töltött idő a meditációban eltöltött időhöz hasonlít. Tehát a Yin Jóga egy fizikai fókuszú meditatívabb megközelítés, sokkal mélyebb, mint egy Yang szerű gyakorlás. Itt a gyakorló a mélyebb szöveteket próbálja elérni, mint például a kötőszövet és a fascia, és sok póz az izületi területekre fókuszál (csípő, keresztcsont, gerinc). A korral az ízületek mozgékonysága csökken, és a Yin jóga egy csodálatos módszer, hogy fenntartsuk ezt a mozgékonysákot, amivel sokan azt gondolják, hogy nem kell foglalkozni, addig, amíg egyszer csak észreveszik, hogy már nincs. A Yin jóga jótékony hatásai például: •Növeli a test mozgékonyságát, különösen az izületekben és a csípőben •Jobb olajozás és védelem az izületekben •Nagyobb mozgékonyság az izületekben és a kötőszövetekben •A myofascia kiválasztása javul az egész testben •Nyugtatja és kiegyensúlyozza az elmét és a testet •Szabályozza az energia-áramlást a testben •Fejleszti a képességet a meditációban való ülésre •Javítja a Jang jellegű gyakorlást A Yin jóga megtanít valóban figyelni, nincs lehetőség ki- és beugrálni a pózokba és egy „zaklatott nyugalmat” találni a gyakorlásban. Én azt gondolom, hogy a Yin egy jó kiegészítése a többi jógastílusnak és a saját személyes életünknek, mert a “kényelmetlen” pózokban eltöltött hosszú idő megtanít lenni, elfogadni, ami van az adott pillanatban.

Kismama Jóga

Kedves Gyakorló Kismama, leendő Édesanya! Babát vársz, de még nem jutottál el egy kismamajóga órára? Vagy már jógázol, és szívesen eltöltenél egy hosszabb időt a babádra és magadra hangolódva? Vagy még csak tervezed a babavárást, de már készen állsz megismerkedni a várandós nőknek szóló jógairányzattal? Akkor a Devá Yoga Stúdióban van a helyed! •Jógaóránk néhány perces elcsendesedéssel, megérkezéssel, a babára történő ráhangolódással kezdődik. •Ezt követően szisztematikusan átmozgatjuk a testet, majd intenzívebb erősítő és/vagy nyújtó gyakorlatokkal javítjuk a kismama és a baba fiziológiai állapotát, az izmok tónusát, a keringést. •Fokozott figyelmet fordítunk a csípő körüli izmok lazítására, nyújtására. •A gátizmokat erősítő gyakorlatokkal készítjük fel a magzat növekedése miatti egyre nagyobb terhelésre ill. a szülés közbeni intenzív igénybevételre. •A légzőgyakorlatok segítik a keringést, a belső szervek vérellátását, hatékony működését, jó hatással vannak az idegrendszerre és még a babát is átmaszírozzák. •Majd jógaóránkat kényelmes relaxációval zárjuk. Ezután lehetőség van közös teázásra, miközben a kismamák meg tudják osztani egymással ill. a tapasztalt oktatóval a várandóssággal kapcsolatos élményeiket, esetleges gondjaikat, problémáikat. Sokat segítenek ezek a beszélgetések a szüléstől való félelem oldásában is. Gyere és tapasztald meg Te is születendő babáddal együtt e csodálatos óratípust, meghitt környezetben, színterápiás sófallal. Namaste!

Senior Jóga

Senior Jógaóránk az idősebb korosztály számára nyújt frissítő, moderáltabb gyakorlást.

Egyéni Jógaprogram

Az egyéni jógaórákon lehetőséged nyílik a jóga csodálatos jótékony hatásait a legnagyobb mértékben kihasználni. Hiszen az órák személyre szabottak. A figyelem ezáltal kizárólag Rád irányul💜 Az órákat a Studioban, de akár az irodádban, vagy az otthonodban is meg tudjuk tartani, előre egyeztetett időpontban. •A jóga hozzájárul mentális, érzelmi vagy akár egy lelki akadály sikeres leküzdéséhez. •Segítséget nyújt, hogy felfedezd, majd kiépítsd magadban, a számodra legmegfelelőbb életminőséget és annak alapjait, mint pl. a belső béke, lelki erő vagy elszántság. •Továbbá fizikai szinten is változást hoz az életedbe, mint pl. erősíti az immunrendszert, fokozza a hajlékonyságot, csökkenti a rossz tartásból eredő hát/váll/ízületi fájdalmakat, jótékony hatással bír a hormonháztartásra. Miért érdemes az EGYÉNI JÓGAÓRA PROGRAMOT választani? •Igényre szabott: Személyre és adott (élet)helyzetre, igényre szabott órafelépítés minden alkalommal. •Közös célkitűzés: Közös célkitűzés tisztázása, majd a fejlődés folyamatos nyomonkövetése •Rugalmas időpontok és helyszín: Napi beosztásodhoz illeszkedő, rugalmas időpontok •Ászana elemzés: Ászana elemzés és pontos kivitelezés minden alkalommal •Egyéni célok: Egyéni célokat támogató gyakorlás (nyújtás, erősítés, koncentráció fejlesztése, légzőgyakolatok, stresszkezelés, mindfulness, meditáció stb.) Mindenkit várunk szeretettel!